Matkame Skandinaavia katusele!
Tõusud Soome ja Rootsi kõrgeimatesse tippudesse
Mont Blancil käidud? Alpides 4000-meetriseid tippe imetletud? Kaljuronimine Kreekas tehtud? Äkki oled isegi Everesti kaugelt näinud? Aga meie naaberriikide kõrgeimad mäed ikka veel ronimata? Seda viga annab parandada. Ja kui sa EI OLE tõusnud Mont Blancile, pole mitte ühtegi 4000-meetrist tippu isegi mitte kaugelt näinud (see on viga, aga räägime sellest hiljem), rääkimata kaljuronimisest või Everestist - siis loe ikka edasi, siin võib olla midagi just sulle!
Elamus+ võtab järgmisel suvel ette Soome ja Rootsi kõrgeimad tipud. Stardime väikebussiga ja mõnusalt väikse grupiga üle lahe Soome ja sealt edasi Põhja-Skandinaaviasse. Menüüs on kaks präänikut. Esiteks suundume Põhja-Rootsi, kus ootab meid Rootsi kõrgeim tipp Kebnekaise ja seejärel keerame bussinina Põhja-Norra poole (jah, Norra, lugesid õigesti!), kustkaudu läheneme Soome kõrgeima mäe Halti tippu.
Oot-oot, aga mis mäed need üldse on?
Kebnekaise (2090 m) - Skandinaavias on ainult Norras kõrgemad tipud kui Rootsi kõrgeim mägi Kebnekaise. Sellel mäel on kaks tippu - lõunatipp ja põhjatipp. Meie ronime lõunatippu, mis on pikalt olnud Rootsi kõige kõrgem punkt. Mõne viimase aastaga on kliima soojenemise tõttu aga tipus lumi ja jää sulama hakanud, nii et nüüd jääb ta põhjatipule mõne meetriga alla. Aga meie läheme ikkagi lõunatippu, sest see on jõukohane ka tavalisele matkajale ega nõua tehnilise mägironimise oskusi, mis oleks vajalikud põhjatipu puhul.
Halti (1324 m) - kõige populaarsem tõus Haltile saab alguse Põhja-Soomest Kilpisjärvi külast, kust on edasi-tagasi vähemalt 100+ km matkamist läbi tundra ja aega kulub sinna 3-5 päeva. Meie nii ei tee. Meie tõuseme Haltile hoopis lühemat teed mööda - läheneme põhja poolt ehk Norrast, nii võidame ajaliselt päevi ja jalgadele kilomeetreid. Sõidame ja matkame baaslaagrisse Guolasjärvi äärde ning teeme sealt päevase matkatõusu üles Halti tippu.
Mida see reis endast kujutab? Skandinaavias on päris mäed, aga kõrgused on mägireisi kohta madalad - 1000-2000 meetrit. Seega kõrgushaiguse ohtu ei ole. Suure seljakotiga füüsiliselt nõudlikku matkamist tuleb aga ette küll - mõnel päeval 4-6 tundi matkamist 10-15 kg kaaluva seljakotiga, sest laagrivarustus ja paari päeva toit on vaja mõlemal mäel ikkagi endaga kaasa vedada. Lisaks tuleb Kebnekaise tipupäeval arvestada kokku u 1800 tõusumeetriga. Mäed on matkamäed, enamasti tagajalgade töö, aga korraks paneme Kebnekaisel ka kassid jalga. Mägede vahel ja enne-pärast tuleb üks vägev Skandinaavia road-trip, kus kulgeme väikebussiga läbi polaaröö, põhjapõtrade ja fjordide. Sõidud on pikad, seega vajalik on osalejate seast väikebussile vähemalt 2-3 autojuhti, kelle vahel pikki sõiduotsi vahetada.
Kellele see reis on mõeldud? See reis sobib väga hästi mägedehuvilistele, kes varem pole mägedes roninud, aga tahaks imelisi mägedevaateid meie põhjapoolsetes naaberriikides ikkagi nautida. Tehnilisi mägironimisoskusi pole vaja - kui oled seljakotiga varem paaripäevaseid matku Eestis või mujal teinud, siis sellest piisab täiesti.
🚩 Reisi tipphetked: 🚩
🏃♀️ Polaarpäev, kus isegi öösel pimedaks ei lähe. Kas tahad keskööl päikest näha? Palun!
🏃♀️ Öövaikuses üle tee uitavad põhjapõdrad. Ilmuvad välja ei-tea-kust ja kaovad ei-tea-kuhu.
🤸♀️ Imelised vaated mägedele ja tundrale, kümnetele fjordidele ja sadadele järvedele.
🤸♀️Reisi lõpetab soome saun! Kus siis veel, kui mitte Soomes!
Ülevaade - short & sweet
Eesmärk: tõus Rootsis Kebnekaise (2090 m) ja Soomes Halti (1324 m) mäetippudele
Kuupäevad: 04-11.07.2026
Tegevus: mägimatkamine ja road trip
Reisi alguskoht: Tartu/Tallinn, Eesti
Majutuse tüüp: telgid
Elamusvedur: Marko Aasa (keeleoskus: eesti, inglise)
Tehniline raskusaste: 1/5 (mõlemad on matkamäed, vaid korraks paneme kassid jalga)
Füüsiline raskusaste: 2/5 (mõõdukas pingutus suure seljakotiga ja pikk tipupäev)
Grupi suurus: min 7, max 9 (sh 1 elamusvedur)
REISI HIND:
Varajase ärkamisega linnuke (kuni 15.01.2026) — 849 €
Keskmise kiirusega kukeke (16.01-04.04.2026) — 939 €
Vähe uimasem kana (alates 05.04.2026) — 1039 €
NB! Elamuslastele kehtib soodustus 5-10%. Loe lähemalt ja kontrolli enda soodustust elamuslaste lehelt.
👉 VAATA VARUSTUSE NIMEKIRJA SIIN 👈
Reisi maksumus
Hind sisaldab
Reisi korraldus ja kohapealne juhendamine
Ohtra mägedekogemusega, sh varasema Halti ja Kebnekaise tõusu kogemusega Elamus+ reisijuht
Kogu reisi transport alates Tartust või Tallinnast 9-kohalise väikebussiga
Maitsvad Meki külmkuivatatud toidud mäepäevadeks (hommiku- ja õhtusöögid)
Stiilne Elamus+ spordisärk igale osavõtjale
Grupi apteek
Elamus+ mäereisi ettevalmistuspakett (väärtusega 350 €):
ligipääs alpinismi veebiloengutele;
mägimatkaja treeningkava näidis ja töövihik;
soovi korral personaalne 30 min veebikõne reisijuhiga;
talvine mägironimise koolitus enne reisi*;
suvine mägironimise koolitus enne reisi*.
*Toimub üks kord aastas - osalemisvõimalus sõltub registreerimise ajast. Koolitused toimuvad Eestis.
Hind ei sisalda
Kindlustus (reisikindlustus ja KOHUSTUSLIK mägimatkale sobiv spordikindlustus)
Isiklik matka- ja ronimisvarustus (saab rentida ka meilt)
Ööbimise ja toidutegemise varustus (saab rentida ka meilt)
Joogid ja snäkid (sh lõunasöök) mäel olles
Toidukorrad väljaspool mägesid
Lisateenused kämpingutes ja mägihüttides (nt dušš, joogid, söömine)
Kavavälised ekskursioonid, transport jms (ehk kui tahad midagi lisaks teha)
Reisile registreerimine
Enne registreerumist tutvu reisitingimustega. Reisil koha tagamiseks tuleb pärast e-maili teel kinnituse ja arve kättesaamist 3 tööpäeva jooksul tasuda ettemaks (20%); kui reisini on jäänud vähem kui 30 päeva, tuleb tasuda kogumaksumus (100%). Loe lisaks: korduma kippuvad küsimused ja pakettreisi teabeleht.
NB! Soovitame sõlmida reisitõrkekindlustus kohe peale ettemaksuarve tasumist, et oleks kaetud ka pikemad tervisehädad!
Ajakava ja tegevused
PÄEV 1: üle lahe soome ja öine sõit lapimaale
Meie mägireis algab bussisõiduga Tartust ja suundub siis edasi Tallinnasse, kus sihime õhtust Tallinn-Helsingi praami. Viimane õhtusöök ja reisieelne koosolek laevas. Helsingis algab meie road trip’i esimene pikk osa - öö läbi sõitu Põhja-Soome ja Rootsi suunas. Sõidame ühe jutiga koos väikeste vahepeatustega läbi Skandinaavia öö - liiklust on öösel vähe, seega saame pika distantsi kiiresti ära katta. Mida rohkem põhja poole jõuame, seda rohkem hakkavad bussiaknast paistma tundramaastik, polaarpäeva valgus ja teede ääres uitavad põhjapõdrad.
Ööbimine sõidul bussis.
PÄEV 2: sõit ja matk kebnekaise mägihüti juurde
Bussisõit jätkub ja hiljemalt lõunaks jõuame oma sihtkohta, Nikkaluokta külasse Rootsis. Sinna jätame oma bussi paariks päevaks maha, võtame suured seljakotid selga ja hakkame astuma Kebnekaise mägihüti poole. Matkateekonna pikkus jääb alla 20 km ja korralik matkarada kulgeb enamjaolt suhteliselt tasast maastikku mööda (kuigi lõpuosas enne mägihütti läheb ka natuke järsemaks). Kive on mägedel omaselt muidugi omajagu. Kokkuvõttes ilus, looduskaunis matk. Õhtuks jõuame Kebnekaise mägihüti juurde, meie ööbime seal lähedal telkides - sööme kõhud täis ja poeme vara telki, et homseks tipupäevaks välja puhata.
Matkapäeva pikkus u 20 km, 4-6 h.
Ööbimine telgis mägedes 700 m kõrgusel.
PÄEV 3: tõus kebnekaise tippu
Tipupäeva alustame juba varahommikul kella 5-6 paiku, sest päev tuleb pikk ja matkamist on palju. Meie tõuseme mäele läänemarsruuti mööda, mis on kõige populaarsem ja tehniliselt lihtsaim viis tippu jõuda, sest ei nõua mingeid erilisi mägironimise oskusi ega varustust. Samas on see distantsiliselt ja ajaliselt pikk mägimatkapäev, sest tippujõudmiseks tuleb läbida 9-kilomeetrine rada, mis kulgeb nii üles- kui allamäge. Alguses tõuseme Vierramvare (1711 m) mäe tippu, sealt järgneb paarsada meetrit laskumist ja siis juba tõus Kebnekaise (2090 m) tipu suunas. Maastik on vaheldusrikas ning teel kohtab palju kive, aga ka lund ja jääd ja järske tõusunõlvu. Umbes 100 meetrit enne tippu jõuame liustiku äärele - tipumüts võib olla lumine või jäine, nii et siin saame korraks ka kassid jalga panna, aga midagi liiga äkilist ei ole. Pärast maalilisi tipuvaateid (mida loodetavasti ei riku ei udu ega pilved) sama teekond tagasi alla telkide juurde. Tõusumeetreid tuleb üles-alla liikumiste pealt tervelt 1800 m, nii et põlved ja jalad saavad kõvasti vatti. Kui laagris jõudu veel jagub, siis ka esimene tähistamine!
Tõus tippu ja laskumine alla, 18 km, 10-15 h, 1800 m tõusu ja laskumist.
Ööbimine telgis mägedes 700 m kõrgusel.
PÄEV 4: road trip põhja-norras
Hommikul pakime laagri kokku ja matkame tuttavat teed mööda tagasi alla Nikkaluokta külasse. Sealt jätkub meie road trip läbi Põhja-Rootsi ja Põhja-Norra imeliste maastike mitmetunnise sõiduga, et jõuda järgmise mäe alla - Birtavarre külasse Norras. Enne Haltile tõusu jääme korraks veel ööbima kohalikku kämpingusse, et viimaseid tsivilisatsiooni hüvesid nautida.
Matkapäeva pikkus u 20 km, 4-6 h.
Ööbimine telgis kämpingus.
PÄEV 5: tõus HAlti baaslaagrisse
Õhtuks peame jõudma Halti mäe alla Guolasjärvi järve äärde. Alustame bussisõitu mäest üles - tee on alguses enam-vähem normaalselt sõidetav, kuid viimased kilomeetrid on juba raskemini läbitavad ja halvad ilmaolud võivad ka siin bussi edasijõudmist piirama hakata. Seega oleme valmis igal hetkel seljakoti selga võtma ja laagri suunas jalgsi liikumisega jätkama.
Matkapäeva pikkus max 4-5 tundi.
Ööbimine telgis mägedes 800 m kõrgusel.
PÄEV 6: tõus halti tippu
Sama rutiin, nagu juba eelneva tipu Kebnekaise juures läbi tehtud. Hommikul vara üles, kuid mitte ka väga vara, sest seekord on teekond lühem - Halti tipp on ise juba madalam ja mäest üles ronimist seega vähem, kokku arvestame umbes 7-8-tunnise matkapäevaga. Rada ega teetähiseid mäel ei ole, seega tuleb kaardi, kompassi ja GPS-iga hakkama saada. Kive on see-eest kõvasti rohkem kui Kebnekaisel. Tõusuraja kõrvale jääb selle piirkonna kõrgeim tipp, mis asub hoopis Norra poole peal (Ráisduottarháldi, 1361 m) - sealt mõnikümmend kõrgusmeetrit allapoole laskudes jõuame Halti tipule. Soome kõrgeim punkt (1324 m) asubki sealsamast tipust kümmekond meetrit allpool - selleks on Soome ja Norra piiritähis, mis kujutab end kividest laotud ja kollaseks värvitud kivikangrut. Jällegi, kui pilved ei sega, avaneb ilus vaade soomepoolsele tundrale.
Tõus tippu ja laskumine alla, u 7-8 h, 600 m tõusu ja laskumist.
Ööbimine telgis mägedes 800 m kõrgusel.
PÄEV 7: tagasisõit ja soome saun
Algab tagasisõit kodu poole - nüüd sõidame päeval, aega on rohkem ja saame ka huvipakkuvates kohtades lühikesi peatusi teha. Ehk isegi väike matk, kui selleks hetkeks veel huvilisi jagub! Õhtu lõpeb ilusas looduskaunis kohas kämpingus ja reisi lõpuks muidugi ka Soome saun!
Matkapäeva pikkus alla max 4-5 tundi.
Ööbimine telgis kämpingus.
PÄEV 8: tagasisõit ja saabumine eestisse
Tagasisõit jätkub, sihime õhtust laeva Helsingist Tallinnasse. Kui päeval jääb aega, siis saame veel teeäärseid vaatamisväärsusi külastada või lühikese linnatuuri ka Helsingis teha. Õhtul-öösel maabume juba Tallinnas ja vajadusel kohe otsa sõit ka tagasi Tartusse. Tere tulemast, Eesti suvi!
Reisidokumendid ja joonealune info
Osaleja vastutab ise reisidokumentide kehtivuse ja korrasoleku eest. Sellel reisil on vaja:
ID-kaarti või passi;
mägimatkaks sobivat spordikindlustust (loe lähemalt KKK lehelt). Sobiva spordikindlustuse poliis peab kaasas olema ja on mägimatkal osalemise eelduseks;
reisikindlustust (sh reisitõrge ja meditsiiniabi); NB! Sõlmi kindlustus kohe pärast reisile registreerumist, et ootamatu juhtumi korral tagasi saada tehtud kulutused (näiteks tasutud ettemaks).
Võta reis juba varajaselt plaani ja hakka selleks trenni tegema. Me korraldame enne mitmeid proovimatku, koolitusi ja soovitame trennikavasid. See oleks ju nõme, kui tipp ainult füüsise taha jääb. Ühtlasi hea võimalus ennast vormi ajada. ;)
Tipud ei ole garanteeritud. Nagu arvata võib, ilm on mägedes kuningas. Seega võib täiesti juhtuda, et ilm ei võimalda meil tippu jõuda. Sellest hoolimata saab kindlasti üliägeda kogemuse!
Kuigi päeva lõpuks vastutab ikkagi igaüks ise enda tegude ja tagajärgede eest, anname siiski endast parima, et mägironimisega kaasnevaid riske maandada. Sellest johtuvalt on grupijuhil õigus jooksvalt otsustada osalejate pädevuse, varustuse sobivuse, füüsilise/vaimse võimekuse jms üle ning vajadusel nt tipupäeval osalemise ära keelata, kui see seab ohtu grupi või osaleja enda tervise. Loodetavasti selleks muidugi vajadust ei ole.
Loe lisaks ka reisitingimusi.
Ära põe, teeme ära!
Kas see mägimatk on mulle jõukohane?
Sellel reisil ei ole varasem mägironimise ega mägimatkamise kogemus vajalik. Saad kindlasti selle reisiga hakkama ka siis, kui Sa pole varem mägedes käinud, kuid seljakotiga matkamine pole sulla võõras ja oled aktiivse eluviisiga sportlik inimene.
Aga mul ei ole matkaasju, kes neid jaksab osta?!
Eks veidi peab ikka kukrut kergitama, aga mitte palju. Halti ja Kebnekaise jaoks on vaja tavapärast matkariietust ja soojemaid talveriideid. Mägironimisvarustusest läheb vaja vaid kasse Kebnekaise tipuosa jaoks - neid on võimalik ka laenutada. Telgime madalatel kõrgustel, nii et laagrivarustus võib olla lihtsapoolne.
Okei, registreerisin ära. Mis nüüd?
Selleks, et mägimatk oleks nauditavam, soovitame enne reisi osaleda meie ettevalmistavatel üritustel - see on ka osa lõbust. Korraldame ettevalmistavaid matku-koolitusi, anname nõu sobiva kindlustuse ja varustuse osas, kust soodsalt laenutada, mis trenni teha jne. Kindlasti vaatame vahetult enne reisi algust ka kogutud varustuse üle ja saadame meeldetuletusi olulise osas.
Loe lisaks ka korduma kippuvaid küsimusi.

